Handelsbetingelser

1: Aftalegrundlag m.v.

1.1 For enhver aftale (herefter kaldet “leveranceaftale”) indgået med Envoko som leverandør gælder nærværende salgs- og leveringsbetingelser som anses accepteret af køber. Afvigende indkøbsbetingelser fra køber gælder kun, såfremt de særskilt er accepteret skriftligt af begge parter.
1.2 En leveringsaftale er først bindende for Envoko, når køber har foretaget betaling, eller når levering er sket.
1.3 Såfremt der af Envoko er udleveret produkter på prøve eller til lån, kan disse slettes af Envoko når prøveperioden er slut. Modtageren hæfter for eventuelle omkostninger i forbindelse med opsætning.
1.4 Afbildninger og beskrivelser af produkter eller ydelser i brochurer, kataloger, prospekter og lignende er omtrentlige, og kan ikke anses som tilsikrede egenskaber. Envoko tager forbehold for konstruktions- og/eller designændringer m.h.t. produkter før leveringstidens indtræden og under forløbet af flere leveringer.
1.5 Garantier, supplerende aftaler og ændringer af enhver kontrakt skal ske skriftligt mellem køber og Envoko.
1.6 Envoko har ret til i markedsføringsøjemed at opgive køber samt projektet/casen og en eventuel slutkunde som reference.

2: Priser og betalingsbetingelser

2.1 Envokos priser er fastsat ekskl. moms. Envoko er berettiget til at debitere særskilt gebyr for installation og levering.
2.2 Prisfastsættelsen er baseret på omkostningsniveauet ved aftaleindgåelsen. Indtræder der i tiden mellem aftaleindgåelsen og den aftalte leveringstid, ændringer i leverandørprisniveauet for software eller tjenesteydelser, er Envoko berettiget til at foretage en tilsvarende priskorrektion.
2.3 Samtlige fakturaer forfalder til betaling ved overgivelse, medmindre andet er skriftligt aftalt.
2.4 Køber er uberettiget til at foretage modregning baseret på krav, der ikke er skriftligt accepteret af Envoko.
2.5 Tegnes der bindingsaftale, er aftalen uopsigelig i bindingsperioden og forlænges kontinuerligt med 3 måneder, såfremt der ikke opsiges i bindingsperioden, med henblik på at afslutte samarbejdet efter endt binding.
2.6 Rabatten i bindingsperioden er betinget af rettidig betaling af fakturaer. Såfremt betalingsbetingelser ikke overholdes, fremsendes rykker på normalprisen.

3: Mora og kreditforhold

3.1 Såfremt køber ikke foretager rettidig betaling, eller såfremt Envoko modtager utilstrækkelig og/eller efter Envokos opfattelse negative kreditoplysninger om køber, er Envoko berettiget til at standse yderligere leveringer, indtil der foreligger forudbetaling eller passende sikkerhedsstillelse. Præsteres forudbetalingen eller sikkerheden ikke inden den af Envoko fastsatte frist, er Envoko berettiget til enten at hæve leveranceaftalen eller fastholde denne, i hvilke tilfælde Envoko kan kræve sine tab og omkostninger, herunder advokatomkostninger, dækket.
3.2 Skal betaling præsteres i rater, er den fulde restgæld forfalden til omgående indfrielse, såfremt køber helt eller delvist er i mora med 1 rate.
3.3 Ved enhver forsinket betaling har Envoko uden forudgående påkrav ret til at beregne sig et rykkergebyr på 1,5 % pr. påbegyndt måned fra fakturaens forfald.

4: Ejendomsforbehold

4.1 Envoko forbeholder sig ejendomsretten til det solgte, indtil fuld betaling er præsteret. Envoko er i tilfælde af købers mora berettiget til uden forudgående påkrav at afbryde det leverede. Ved tilbagetagelse i henhold til ejendomsforbeholdet skal køber erstatte ethvert tab og samtlige omkostninger, herunder advokatomkostninger, som Envoko måtte blive påført.

5: Leveringstid

5.1 Medmindre andet skriftligt er fastsat fra Envokos side eller skriftligt aftalt mellem parterne sker levering snarest muligt og under hensyntagen til leveringstider hos Envokos underleverandører. Leveringstiden anses som overholdt, når Envoko forinden udløbet heraf kan dokumentere at produkt eller ydelse er afsendt eller står til rådighed.
5.2 Medmindre andet er skriftligt aftalt forlænges leveringstiden tilsvarende, såfremt køber fremsætter ønske om ændringer eller supplement.
5.3 Udarbejdelse af ydelsen leveret af Envoko påbegyndes umiddelbart efter Envoko har registreret 1. rate af betalingen, medmindre andet er aftalt mellem køber og Envoko.

6: Forsinkelse m.v.

6.1 Foreligger der forsinkelse fra Envokos side med hensyn til levering af produkter eller ydelser, og ønsker køber at gøre misligholdelsesbeføjelser gældende, skal køber inden 2 dage efter forsinkelsen er indtrådt give Envoko et rimeligt varsel til at foretage levering.
Udløber dette rimelige varsel, uden at levering er foretaget, er køber berettiget til at hæve leveranceaftalen. Såfremt køber ikke inden de nævnte 2 dage efter forsinkelsens indtrædelse giver Envoko et rimeligt varsel, anses forsinkelse ikke at foreligge, idet Envoko blot skal foretage levering snarest muligt.
6.2 I tilfælde af force majeure er Envoko dog fri for ethvert ansvar.

7: Garantiforhold, mangler, afhjælpning og returnering

7.1 Envokos eventuelle garantier har kun virkning for mangler, som gør produktet eller ydelsen ubrugelig. For leverandørgarantier gælder de i garantierne indeholdte vilkår.
7.2 En mangel anses ikke at foreligge, såfremt køber har anvendt det leverede produkt forkert eller uhensigtsmæssigt, herunder ved tilsidesættelse af retningslinjer fra Envokos underleverandører eller eventuelle retningslinjer udarbejdet af Envoko, eller såfremt køber eller tredjemand uden Envokos samtykke har ladet udbedre mangler eller foretaget indgreb i det leverede.
7.3 Med mindre andet er skriftligt aftalt gælder for de varenumre, der i de af Envoko udstedte ordrebekræftelser er mærket med en stjerne, at disse varer ikke supporteres af Envoko tekniske afdeling.
7.4 Oplysninger fra Envoko eller fra dennes leverandører om anvendelse og anvendelighed af produkter er alene vejledende, og Envoko bærer ikke ansvaret for, om det leverede opfylder købers behov eller anvendelsesformål, medmindre Envoko har afgivet udtrykkelig og skriftligt tilsagn herom.
7.5 Ved modtagelsen af det af Envoko leverede skal køber straks foretage en grundig undersøgelse heraf. Såfremt køber konstaterer eller burde konstatere, at det leverede lider af mangler, skal køber skriftligt gøre manglen gældende inden 14 dage efter, at manglen er eller burde være konstateret. Reklamerer køber ikke rettidigt bortfalder købers ret til at gøre manglerne gældende.
7.6 Ved begrundet og rettidig reklamation er Envoko, efter eget valg og indenfor rimelig tid, berettiget til, at afhjælpe manglen. Såfremt Envoko foretager rettidig afhjælpning, er køber uberettiget til at hæve leveranceaftalen eller at kræve erstatning eller anden kompensation som følge af manglen (forsinkelse anses ikke at foreligge under disse omstændigheder). I forbindelse med eventuel afhjælpning skal køber loyalt medvirke til at sådanne foranstaltninger kan gennemføres. Envoko er berettiget til at foretage en eller flere afhjælpninger og kan betinge sig, at køber stiller sikkerhed for betaling af det leverede eller for andre leverancer, såfremt køber er indrømmet kredit. Såfremt afhjælpning ikke sker rettidigt kan køber hæve leveranceaftalen, eller kræve købesummen forholdsmæssigt nedsat, idet købers misligholdelses-beføjelser er begrænset hertil.
7.7 Den lange reklamationsfrist i Købelovens § 54 er ikke gældende for leverancer fra Envoko medmindre andet er skriftligt aftalt. Såfremt der foretages afhjælpning, kan eventuelle reklamationer ikke gøres gældende længere end den oprindelige aftales reklamationsperiode.

8: Begrænsning i købers hæveadgang

8.1 Købers hæveadgang er begrænset idet køber som udgangspunkt alene kan hæve leveranceaftalen for den del af den samlede leverance, der måtte være forsinket, herunder ved force majeure, eller lider af mangler, medmindre forsinkelsen eller manglen må anses at være af afgørende og væsentlig betydning for køber, og dette er begrundet i sammenhængen mellem leverancerne.

9: Ansvarsbegrænsning

9.1 Envokos eventuelle erstatningsansvar begrænser sig til tilfælde, hvor Envoko har udvist grov uagtsomhed eller fortsæt, og erstatningsansvaret omfatter ikke indirekte tab af nogen art, herunder driftstab, tab af data, tab af goodwill og lign. Endvidere er Envokos eventuelle erstatningsansvar maksimeret til et beløb svarende til 10 % af det samlede vederlag i henhold til leveranceaftalen.
9.2 Med hensyn til produktansvar gælder det i punkt 9.1 anførte og følgende, medmindre andet følger af ufravigelig dansk lovgivning. Envoko er ikke ansvarlig for skade, som indtræder, mens det solgte er i købers besiddelse. Envoko er heller ikke ansvarlig for skade på produkter, der er fremstillet af køber, og hvor Envoko produkter indgår, eller for produkter, hvori sådanne af købers produkter indgår. l den udstrækning, Envoko måtte blive pålagt produktansvar og overfor tredjemand, er køber forpligtiget til at holde Envoko skadesløs i samme omfang, som Envoko ansvar er begrænset.

10: Bestemmelser for øvrige serviceydelser

10.1 For øvrige serviceydelser, herunder rådgivning og vejledning etc., beregnes de i leveranceaftalen aftalte timesatser, eller såfremt leveranceaftale herom ikke er indgået, de hos Envoko til enhver tid gældende timesatser. Såfremt omkostningsfaktorer, der er bestemmende for beregningen af prisen, skulle ændre sig under serviceydelsernes varighed, er Envoko berettiget til at foretage en passende prisregulering efter meddelelse herom til køber. De nye priser træder i kraft fra reguleringens bekendtgørelse at regne. Transportomkostninger og øvrige udlæg beregnes særskilt.

11: Købers misligholdelse

11.1 Såfremt Køber væsentlig misligholder nærværende salgs- og leveringsbetingelser og misligholdelsen ikke er afhjulpet inden 10 dage efter at Envoko har fremsendt påkravsskrivelse om at afhjælpe misligholdelsen, er Envoko berettiget til og uden ugrundet ophold, at hæve aftalen.
11.2 Som væsentlig misligholdelse anses, men ikke udtømmende:
– 11.2.1 Købers manglende betaling
– 11.2.2 Købers ændring af loginoplysninger i aftaleperioden
– 11.2.3 Øvrige hindringer, som kan tilregnes Køber og som hindrer Envoko i at opfylde aftalen (købers fordringshavermora)
11.3 Hvis Køber væsentlig misligholder nærværende betingelser, er Envoko, ud over at hæve aftalen, berettiget til at fakturere i overensstemmelse med, at aftalen var opfyldt. For løbende ydelser med en bindingsperiode indebærer dette, at Envoko er berettiget til at fakturere for hele bindingsperioden, uagtet at bindingsperioden endnu ikke er udløbet.

Menu