Amazon
Amazon er den platform, hvorfra du som leverandør kan sælge dine produkter. Som leverandør til Amazon kan du sælge på to forskellige måder. Enten ved at blive Fulfillment by Amazon (FBA), som betyder, at Amazon håndterer lager og logistik, så du som leverandør bare skal sende dine produkter til nærmeste Amazon varelager. Du kan som virksomhed også selv vælge at være ansvarlig for logistikken og sende produktet direkte til slutkunden. Denne mulighed kaldes Fulfillment by Merchant (FBM).
Der er fordele og ulemper ved begge dele. Men i de fleste tilfælde anbefales det at vælge FBA, da Amazon med denne løsning tilbyder konkurrencedygtige priser og overtager plukning, pakning, forsendelse, kundeservice, returneringer og samtidig hjælper dig med at få flere nye kunder. Det gør, at du i stedet kan fokusere på, at få din virksomhed til at vokse. Derudover har produkter, som håndteres via FBA ofte højere konverteringer. Dette skyldes Amazons algoritme, der vælger at rangere disse produkter højere både organisk og ved annoncering.
Når du skal opnå succes på Amazon, er der flere parametre, der spiller ind. Det handler først og fremmest om at have produkter med potentiale. Det vil vi se ud fra en markedsanalyse. Derudover er det vigtigt at arbejde med Amazon SEO, anmeldelser og betalt annoncering på Amazon’s platform.
At være Amazon leverandør er naturligvis ikke gratis, men i langt de fleste tilfælde kan det godt betale sig at være med. Uanset hvilket løsning du vælger, skal du registrere en konto, før du kan begynde at sælge på Amazon.